📌 17 Νοεμβρίου 📆 Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καρκίνου του Παγκρέατος

📌 17 Νοεμβρίου 📆 Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καρκίνου του Παγκρέατος

November 17, 2022

Το πάγκρεας είναι σημαντικός και σύνθετος μεικτός αδένας του πεπτικού συστήματος. Έχει μήκος περίπου 15 εκατοστά, βρίσκεται πίσω από το στομάχι και αποτελείται από τέσσερα ανατομικά τμήματα: κεφαλή, αυχένα, σώμα και ουρά. Απελευθερώνει πεπτικά ένζυμα για τη διάσπαση των τροφών, ορμόνες για την αποθήκευση ενέργειας των τροφών, καθώς και ορμόνες για τη διαχείριση του σακχάρου στο αίμα.

Τι είναι ο καρκίνος του παγκρέατος;

Ο καρκίνος του παγκρέατος θεωρείται ένας από τους πιο επιθετικούς καρκίνους, με σχετικά χαμηλά ποσοστά επιβίωσης. Πρόκειται για μια νόσο, στην οποία ορισμένα κύτταρα του παγκρέατος πολλαπλασιάζονται ανεξέλεγκτα και αυτόνομα σε σχέση με τα υγιή κύτταρα. Τα “ελαττωματικά” αυτά κύτταρα ονομάζονται καρκινικά, είναι αθάνατα και δημιουργούν στο πάγκρεας έναν όγκο.

Ποιες μορφές καρκίνου του παγκρέατος υπάρχουν;

Το πάγκρεας αποτελείται από δύο διαφορετικά είδη κυττάρων: τα εξωκρινή, τα οποία ρυθμίζουν την πέψη των τροφών και τα ενδοκρινή, τα οποία ρυθμίζουν το σάκχαρο στο αίμα. Ανάλογα με τα κύτταρα που γίνονται καρκινικά, έχουμε 2 βασικές κατηγορίες παγκρεατικού καρκίνου:

• Το αδενοκαρκίνωμα, το οποίο αφορά τα εξωκρινή κύτταρα και είναι η πιο συχνή μορφή καρκίνου του παγκρέατος
  • Το νευροενδοκρινικό καρκίνωμα που αφορά τα ενδοκρινή κύτταρα

Υπάρχουν και άλλοι, πολύ σπάνιοι όγκοι των εξωκρινών κυττάρων.

Επιδημιολογικά δεδομένα

Ο καρκίνος του παγκρέατος έχει τα υψηλότερα ποσοστά θνητότητας, σε σχέση με όλες τις άλλες μορφές καρκίνου. Με βάση τις διεθνείς στατιστικές, μόνο το 7% των ασθενών επιβιώνουν σε διάστημα πέντε ετών. Σύμφωνα με τις καταγραφές, περίπου το 30% των ασθενών χάνουν τη ζωή τους μέσα σε διάστημα 2 έως 6 μηνών από τη στιγμή της διάγνωσης.

Ένας βασικός λόγος είναι ότι ο καρκίνος του παγκρέατος δεν παρουσιάζει στα πρώτα στάδια συμπτώματα. Παρότι η χειρουργική επέμβαση θεωρείται ο βασικός τρόπος αντιμετώπισης του καρκίνου του παγκρέατος, στο 80% των περιπτώσεων μπορεί να είναι τόσο αργά που οι γιατροί δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν νυστέρι. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο συχνά τον περιγράφουν ως «σιωπηλό δολοφόνο».

Τι προκαλεί τον καρκίνο στο πάγκρεας;

Μέχρι σήμερα δεν είναι γνωστή η αιτία του καρκίνου στο πάγκρεας. Έχουν, όμως, αναγνωριστεί ορισμένοι παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο. Συγκεκριμένα:

• Κάπνισμα
  • Υψηλή κατανάλωση αλκοόλ
  • Ηλικία
  • Παχυσαρκία
  • Χρόνια παγκρεατίτιδα
  • Μακροχρόνιος σακχαρώδης διαβήτης
  • Ορισμένες σπάνιες κληρονομικές παθήσεις
  • Κληρονομική γονιδιακή μετάλλαξη

Ποια είναι τα συμπτώματα της ασθένειας;

Δυστυχώς, συνήθως ο καρκίνος του παγκρέατος παραμένει ασυμπτωματικός για αρκετό διάστημα, ενώ τα πρώτα συμπτώματα είναι ήπια και μη ειδικά, παραπλανώντας και καθυστερώντας τη διάγνωση. Τα πιο συχνά συμπτώματα είναι:

• Ανορεξία
  • Δυσπεψία
  • Ναυτία ή έμετος
  • Ανεξήγητη απώλεια βάρους
  • Ανεξήγητη κόπωση
  • Πόνος στο άνω μέρος της κοιλιάς, στη μέση ή στην πλάτη
  • Ίκτερος
  • Ξαφνική ανάπτυξη ή απορρύθμιση του σακχαρώδους διαβήτη
  • Αιφνίδια εμφάνιση παγκρεατίτιδας

Υπάρχει κίνδυνος μετάστασης;

Εάν δεν διαγνωσθεί έγκαιρα ο καρκίνος, υπάρχει υψηλός κίνδυνος μετάστασης, μέσω της κυκλοφορίας του αίματος ή του λεμφικού συστήματος. Επίσης, η νόσος μπορεί να επεκταθεί και να προσβάλει άμεσα τους γύρω ιστούς.

Πώς γίνεται η διάγνωση;

Για τη διάγνωση του καρκίνου του παγκρέατος, πραγματοποιούνται οι εξής εξετάσεις:

• Κλινική εξέταση
  • Εξειδικευμένος αιματολογικός έλεγχος
  • Υπερηχογράφημα (US)
  • Αξονική τομογραφία (CT)
  • Μαγνητική Τομογραφία (MRI)
  • Ενδοσκοπική παλίνδρομη χολαγγειοπαγκρεατογραφία (ERCP)
  • Μαγνητική χολαγγειοπαγκρεατογραφία (MRCP)
  • Ενδοσκοπικό υπερηχογράφημα (EUS)
  • Βιοψία δείγματος ιστού
  • ΡΕΤ scan

Υπάρχει θεραπεία;

Η κατάλληλη θεραπεία για τον καρκίνο στο πάγκρεας προκύπτει μέσα από τη διαβούλευση του Ογκολογικού Συμβουλίου. Πρόκειται για μια διεπιστημονική ομάδα ιατρών, η οποία αποτελείται από εξειδικευμένο γαστρεντερολόγο, ογκολόγο, ακτινολόγο και χειρουργό. Αυτοί θα συνεκτιμήσουν όλα τα διαθέσιμα δεδομένα και ο καθένας θα συμβάλει, ώστε ο ασθενής να λάβει κατάλληλη θεραπεία και ολιστική φροντίδα.

Η μοναδική επιλογή για τη θεραπεία του καρκίνου στο πάγκρεας είναι η χειρουργική αφαίρεση του όγκου, συνεπικουρούμενη συνήθως από χημειοθεραπεία και ακτινοθεραπεία. Δυστυχώς, όμως, η πλειοψηφία των ασθενών με καρκίνο του παγκρέατος δεν μπορούν να υποβληθούν σε χειρουργική θεραπεία, λόγω της έκτασης της νόσου και των μεταστάσεων. Στα ανεγχείρητα νεοπλάσματα του παγκρέατος χρησιμοποιούνται η ακτινοθεραπεία και η χημειοθεραπεία, ως μέσο καθυστέρησης της ανάπτυξης της νόσου και συνεπώς παράτασης της επιβίωσης.

Η διεπιστημονική ομάδα είναι επίσης υπεύθυνη για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ασθενών. Επομένως, πρέπει να φροντίσουν τη διαχείριση των παρακάτω:

• Πόνος
  • Ίκτερος
  • Δωδεκαδακτυλική απόφραξη
  • Ναυτία, έμετοι, δυσφαγία
  • Κατάθλιψη
  • Ανορεξία, απώλεια βάρους, καχεξία
  • Ανεπάρκεια του παγκρέατος

Υπάρχουν μέτρα πρόληψης;

Παρόλο που δεν υπάρχει ξεκάθαρη αιτία που να προκαλεί καρκίνο του παγκρέατος, υπάρχουν κάποια μέτρα που σίγουρα μειώνουν τον κίνδυνο. Πιο συγκεκριμένα:

• Διακοπή καπνίσματος
  • Υγιές σωματικό βάρος