ΠΙΣΩ
Η θέα από το γραφείο της Προϊσταμένης
Δρ Αντώνης Παπαγιάννης
MRCP(UK), DipPallMed, FCCP, Πνευμονολόγος

Κατέστρωσα τον ακόλουθο κατάλογο στη διάρκεια ενός πρωινού στα διάφορα τμήματα της Κλινικής. Σας θυμίζει κάτι;
• Ο χειρουργός Α. θέλει να κάνει αλλαγή τώρα (συχνά πολλοί μαζί, την ίδια ώρα).
• Ο άρρωστος Β. θέλει το εξιτήριό του τώρα (συχνά πολλοί μαζί, την ίδια ώρα). 

Πού είναι ο γιατρός του για να το υπογράψει; Κι αν εμπλέκονται περισσότεροι από ένας γιατροί, πού είναι την ώρα που τους θέλει; Γιατί δεν τους βρήκε ακόμη η Προϊσταμένη;
• Ο συνοδός Γ. θέλει να αλλάξει ο ορός στο 2' τώρα (συχνά πολλοί μαζί, την ίδια ώρα).
• Ο άλλος συνοδός ρωτάει πού είναι η γραμματεία, το ταμείο, τογ ραφείο του κ. Δ…
• Τα δυο τηλέφωνα χτυπούν εναλλάξ και καμιά φορά συγχρονισμένα (αν απαντά συνεχώς η Προϊσταμένη, δεν θα πρέπει να κάνει άλλη δουλειά…).
• Η γραμματεία ψάχνει τον συνοδό του ασθενή στο '5' για το βιβλιάριό του.
• Ο τραυματιοφορέας του χειρουργείου έφερε άρρωστο στο '7' και συγχρόνως ρωτάει αν προναρκώθηκε το χειρουργείο του κ. Ε.
• Η άρρωστη Ζ. για την αυριανή επέμβαση θέλει κάποιον να την πάει στον αναισθησιολόγο διότι βιάζεται να φύγει.
• «Έχετε κανονίσει για αίματα για το χειρουργείο;»
• «Οι συγγενείς μας δεν μπορούν να περιμένουν άλλο: πού είναι εκείνο το εξιτήριο για να φύγουμε τώρα;»
• Τέσσερεις διαφορετικοί γιατροί επιχειρούν ταυτόχρονα να δώσουν προφορικές οδηγίες για εξετάσεις, φάρμακα, διαιτολόγιο, ορούς, εξιτήρια…
• «Η κ. Θ. ήρθε για επίσκεψη. Ποια αδελφή θα πάει μαζί της;»
• «Καινούργια εισαγωγή στο '14'- ποια θα παραλάβει;»
• Το αιμοδυναμικό, το ενδοσκοπικό, το καρδιολογικό, ο αξονικός, τα διάφοραχειρουργεία ψάχνουν την ίδια στιγμή τους αντίστοιχους ασθενείς. Γιατί καθυστερούμε τόσο;
• Τα φάρμακα πρέπει να περαστούν στον υπολογιστή.
• Το ίδιο και τα παραπεμπτικά για τις αυριανές εξετάσεις.
• «Πρέπει να παραγγείλουμε υλικό»
• «Ποια θα στρώσει τα κρεβάτια στο '6'»
• «Να κάνουμε το ʽ10ʼ ανδρικό—έρχεται άρρωστος από την Εντατική»
• «Πώς θα γίνει να μείνω το βράδυ με τον άρρωστο;»
• «Να ετοιμάσουμε το διαιτολόγιο για το μεσημέρι. Ποιος θα πάει στην κουζίνα;»
• «Μέχρι τέλος του μηνός να φέρετε τα σημειώματα για τις άδειές σας»
• «Γιατί χτυπάει κουδούνι στο '12'; Πηγαίνετε να δείτε!»
• «Ο κύριος Π. θέλει να κάνει παρακέντηση.
Ας πάει και μια σπουδάστρια μαζί για να μαθαίνει».
• «Το επισκεπτήριο τελείωσε, πρέπει να κλείσουμε την πόρτα!»

Πολλαπλασιάστε όλα αυτά τα αιτήματα (και άλλα παρόμοια) και τις ασχολίες με τον αριθμό των ασθενών (ή των γιατρών, ανάλογα) και έχετε την εικόνα που αντιμετωπίζει η Προϊσταμένη σʼ ένα πολυάσχολο τμήμα νοσηλείας: ένα ʽοργανωμένο χάοςʼ, όπου διάφορες ειδικότητες, πολλοί γιατροί, νοσηλευτές, τραυματιοφορείς, ασθενείς, επισκέπτες, διευθυντές, γραμματείς, διοικητικό προσωπικό, υπεύθυνοι εργαστηρίων και άλλων τμημάτων διασταυρώνονται προσπαθώντας να λύσουν τα προσωπικά και υπηρεσιακά τους προβλήματα ʽεδώ και τώραʼ.
Και βέβαια, πρέπει να τα κάνει όλα αυτά επί οχτώ ώρες κάθε εργάσιμη μέρα, με ψυχραιμία και με το απαραίτητο χαμόγελο, έστω και βεβιασμένο καμιά φορά. Και να δέχεται επιπλέον την γκρίνια των γιατρών, τις ιδιορρυθμίες των ασθενών, τα παράπονα των επισκεπτών, τους ελέγχους της διεύθυνσης… Μέσα σʼ αυτό το κομφούζιο, έχω την απαίτηση να θυμάται η κάθε Προϊσταμένη και τη δική μου παραμικρή εκκρεμότητα; 
Πώς μπορώ να διευκολύνω την κατάσταση; 
Υπάρχει κάτι που μπορώ να κάνω μόνος μου, χωρίς να την απασχολήσω;
Αν έρθω δέκα λεπτά αργότερα για τη δική μου δουλειά, πειράζει;
Μήπως είναι καλύτερα να αφήσω γραπτή την οδηγία μου;
Μήπως σε κάποια πράγματα είναι καλύτερα να ακολουθήσω τη συμβουλή της;
Οι παραπάνω σκέψεις αφιερώνονται ως μικρό δείγμα ευγνωμοσύνης σε όλες όσες ασκούν το υπεύθυνο έργο της Προϊσταμένης (και μέσω αυτών σε όλο το νοσηλευτικό προσωπικό, γυναικείο και ανδρικό), που αντιμετωπίζουν όλα αυτά τα προβλήματα σε καθημερινή βάση, κάνοντας τη δική μας εργασία πολύ πιο εύκολη και την εμπειρία της αρρώστιας για τους ασθενείς μας λίγο πιο υποφερτή.


Προϊστάμενές μας, τι θα μπορούσαμε να κάνουμε χωρίς εσάς;
Σας ευχαριστούμε!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΜΑΣ ΤΕΥΧΟΣ