Χρόνιος πυελικός πόνος. Σύνδρομο πυελικής συμφόρησης, κιρσοί γεννητικών οργάνων: Διάγνωση και θεραπεία

Τι είναι ο χρόνιος πυελικός πόνος

Ο ορισμός του χρόνιου πυελικού συνδρόμου είναι ο χρόνιος πόνος της πυέλου που διαρκεί περισσότερους από 6 μήνες.
Υπολογίζεται ότι το 25-30% του γυναίκειου αναπαραγωγικού πληθυσμού θα παρουσιάσει κάποιο πρόβλημα πόνου στην πύελο. Το ποσοστό των γυναικών που έχουν συμπτώματα πυελικής συμφόρησης μπορεί να αυξηθεί μετά από τη 2η εγκυμοσύνη. Στα γεννητικά όργανα και το περίνεο μπορεί να εμφανιστούν διατεταγμένες φλέβες, κιρσοί και πόνος μη περιόδου στην πύελο, καθώς και αίσθημα συνεχομένου βάρους. (εικόνα 1)

Το σύνδρομο της πυελικής συμφόρησης δημιουργείται από τη μη σωστή επαναφορά του φλεβικού συστήματος. Είναι αποτέλεσμα της φλεβικής στάσης. Λόγω της στασιμότητας του αίματος στις φλέβες της πυέλου γεννητικών οργάνων, ουροδόχου κύστης και εντέρου, το αίμα δεν μπορεί να βρει διέξοδο επαναφοράς και μπορεί να προκληθούν κιρσοί στα γεννητικά όργανα και στα κάτω άκρα.

Εικόνα 1

Ποια είναι τα αίτια του πυελικού πόνου και τα κλινικά συμπτώματα

Αίτια
Ο χρόνιος πυελικός πόνος είναι γυναικολογικό, αλλά και αγγειοχειρουργικό πρόβλημα. Για τη σωστή διάγνωση, συνεκτιμούμε τα προϋπάρχοντα γυναικολογικά προβλήματα (ενδομητρίωση, κύστες στις ωοθήκες κλπ). Το πιο συχνό φαινόμενο είναι ότι, σε ποσοστό 2-7 % κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, οι γυναίκες εμφανίζουν κιρσούς στο αιδοίο, περίνεο και τα γεννητικά όργανα, που συνήθως μετά τη γέννα εξαφανίζονται και επανεμφανίζονται μετά από την επόμενη γέννα.

Τα αίτια της πυελικής συμφόρησης είναι συνήθως φλεβικής αιτιολογίας και μπορεί να είναι πολύπλευρα.

Συνήθως, είναι εξαιτίας του συμπιεστικού συνδρόμου πίεσης της αριστερής νεφρικής φλέβας από τη μεσεντέριο αρτηρία (σύνδρομο Nutcracker) ή της συμπίεσης της αριστερής έσω λαγονιού φλέβας (σύνδρομο May turner). Αποτέλεσμα αυτών των συμπιεστικών συνδρομών είναι η φλεβική ανεπάρκεια, δηλαδή η μη σωστή επαναφορά του φλεβικού αίματος και η συγκέντρωση αίματος στην πύελο.

Άλλες αιτίες μπορεί να είναι παλιότερη εν τω βαθύ θρόμβωση (μη διαγνωσμένη) ή - σε πολύ μικρό ποσοστό - αρτηριοφλεβική δυσπλασία.

Τα κλινικά συμπτώματα που συναντώνται

Τα κλινικά συμπτώματα, ανάλογα με το μέγεθος της πάθησης, μπορεί να είναι μεμονωμένα ή να συναντώνται και πολλά μαζί. Συνήθως, είναι πιο έντονα 2 με 3 ημέρες πριν την περίοδο.

1. Αίσθημα βάρους στην πύελο – χρόνιος πόνος μη περιόδου

2. Δυσπαρευνία (πόνος κατά τη διάρκεια της σεξουαλικής πράξης)

3. Δυσμηνόρροια - επώδυνη εμμηνορρυσία με ιδιαίτερο πόνο τις 2 πρώτες ημέρες πριν την περίοδο

4. Κιρσοί γεννητικών οργάνων, στο περίνεο, στο αιδοίο, στο εσωτερικό των γλουτών

5. Πόνος στα νεφρά και μακροσκοπική αιματουρία

6. Οίδημα κάτω ακρών

7. Πόνος και κράμπες στα πόδια μετά από ορθοστασία, πόνος ιδιαίτερα της ημέρες της περιόδου

8. Υποτροπή κιρσών κυρίως στο αριστερό κάτω άκρο

9. Συμπτώματα ευερέθιστου εντέρου

Η διάγνωση του πυελικού συνδρόμου

Για τη σωστή διάγνωση του πυελικού συνδρόμου, χρειάζεται συνεργασία μεταξύ γυναικολόγου και αγγειοχειρουργού και συνήθως η όλη διερεύνηση παίρνει χρόνο. Πρωτίστως, αποκλείονται προϋπάρχοντα γυναικολογικά προβλήματα, όπως ενδομητρίωση, ουρολογικά προβλήματα ή ευερέθιστο έντερο και άλλες παρεμφερείς παθήσεις.

Α. Το κλινικό ιστορικό του ασθενούς και ο χαρακτηρισμός των συμπτωμάτων είναι πολύ βασικό να εξηγηθούν (άτυπος πυελικός πόνος, αίσθημα βάρους, πόνος πριν την περίοδο, νεφρικός πόνος, οίδημα άκρων, εγκυμοσύνες).

Β. Κατά την κλινική εξέταση, μπορεί να παρατηρηθεί οίδημα κάτω άκρων, κυρίως του αριστερού και παρουσία κιρσών στο περίνεο και στα γεννητικά όργανα.

Η διάγνωση της πυελικής συμφόρησης γίνεται με απεικονιστικό έλεγχο (υπέρηχος, μαγνητική φλεβογραφία, ψηφιακή φλεβογραφία).

Υπέρηχος: H συνήθης και ακριβής διάγνωση του χρόνιου πυελικού συνδρόμου γίνεται με τη χρήση υπερήχων τελευταίας γενιάς με δυο τρόπους. Με υπέρηχο κοιλίας και διακολπικώς. Κατά τη διάρκεια της εξέτασης, εντοπίζουμε τα παθολογικά κομμάτια της φλεβικής ανεπάρκειας, της αιμοδυναμικής συμπίεσης (pressure point) και ροής στα εξής σημεία: στις νεφρικές φλέβες (renal vein), στην κοινή λαγόνια φλέβα (LIV) και στις φλέβες ωοθήκης (ovaric vein). (εικόνα 2, 3

Εικόνα 2 Εικόνα 3

Μαγνητική φλεβογραφία και χρήση σκιαγραφικού υγρού όταν θέλουμε να διαγνώσουμε και να απεικονίσουμε τις πυελικές φλέβες και πιεστικά συμπτώματα, ώστε να αποφασίσουμε και για τον προγραμματισμό της θεραπείας. (εικόνα 4-5)

Εικόνα 4 Εικόνα 5

Ψηφιακή φλεβογραφία με φλεβική παρακέντηση και χρήση σκιαστικού υγρού. Η μέθοδος αυτή μας επιτρέπει την ταυτόχρονη διάγνωση και θεραπεία της πάθησης. Τη χρησιμοποιούμε όταν είμαστε σίγουροι ότι η ασθενής πάσχει από πυελικό σύνδρομο.

Θεραπεία της πυελικής συμφόρησης

Στη θεραπεία του Συνδρόμου Πυελικής Συμφόρησης, όπως και στη διαγνωστική διερεύνηση, συμμετέχουν γυναικολόγος, αγγειοχειρουργός και επεμβατικός ακτινολόγος. Εφόσον έχουν διερευνηθεί κι αντιμετωπισθεί ή αποκλειστεί άλλες παθήσεις που μπορεί να προκαλέσουν Χρόνιο Πυελικό Πόνο κι έχουμε ευρήματα από τις απεικονιστικές μεθόδους συμβατά με Σύνδρομο Πυελικής Συμφόρησης, τότε προγραμματίζουμε την εξατομικευμένη αντιμετώπιση της κάθε περίπτωσης, η οποία μπορεί να είναι:

• Στην πρώιμη μορφή, με συντηρητικές θεραπείες, χρήση φλεβοτονικών φαρμάκων και ελαστικού καλσόν διαβαθμισμένης συμπίεσης.

• Με αναλγητική ή ορμονική θεραπεία, η οποία μπορεί να εξαλείψει ή να βοηθήσει στη μείωση των συμπτωμάτων.

• Αν οι κιρσοί είναι εξωτερικά του περινέου και των γεννητικών οργάνων ή στην περιοχή των γλουτών, με τη μέθοδο του σκληρυντικού αφρού χωρίς χειρουργείο (USGF sclerotherapy).

• Χειρουργικά με λαπαροσκόπηση κάτω από γενική αναισθησία, απολινώνονται οι κιρσοειδείς φλέβες. (εικόνα 6)

Εικόνα 6

Σύγχρονη αντιμετώπιση

Η σύγχρονη αντιμετώπιση της φλεβικής πάθησης γίνεται με εμβολισμό και φλεβικό Stent. Έχει τη μορφή ημερήσιας νοσηλείας στην Κλινική. Γίνεται ακτινοεπεμβατικά - ενδοφλεβικά με τη διαδερμική παρακέντηση της κοινής μηριαίας φλέβας. Είναι χαμηλού ρίσκου θεραπεία και ο ασθενής εξέρχεται από την Κλινική μετά από ολιγόωρη παρακολούθηση.

• O Εμβολισμός γίνεται με τοπική αναισθησία. Με διαδερμική παρακέντηση και τη βοήθεια καθετήρων, εισέρχονται στα παθολογικά σημεία σύρματα εμβολισμού και κλείνουν αυτές τις παθολογικές φλέβες. (εικόνα 7)

Εικόνα 7

• Με τη χρήση φλεβικού stent διαδερμικά, εισάγουμε το μόσχευμα και αντιμετωπίζουμε έτσι τα πιεστικά σύνδρομά May Turner και Nutcracker που προκαλούν πυελική συμφόρηση. (εικόνα 8,9,10)

Εικόνα 8 Εικόνα 9

Εικόνα 10

Συμπέρασμα

Το σύνδρομο της πυελικής συμφόρησης είναι ένα χρόνιο σύνδρομο, το οποίο μπορεί να θεραπευτεί. Δεν είναι πάντα γυναικολογικό το πρόβλημα, μπορεί να χρειαστεί και παρέμβαση ειδικού αγγειοχειρουργού. Η ενδοφλεβική χειρουργική προσφέρει ποικιλία επιλογών θεραπείας σε περίπτωση αποτυχίας των συντηρητικών μέσων. Οι σύγχρονες μέθοδοι φλεβικού stent και εμβολισμού (coiling) είναι οι πιο τεκμηριωμένες. Είναι ενδοφλεβικές - ακτινοεπεμβατικές θεραπείες με ολιγόωρη παραμονή στην Κλινική. Κλινικές μελέτες και συστηματικές έρευνες δείχνουν έως 80% επιτυχή αποτελέσματα.

Με τη σωστή διερεύνηση, αξιολόγηση και θεραπεία, μπορεί ο ειδικός να προσφέρει εξάλειψη του πόνου και των συμπτωμάτων της πυελικής συμφόρησης, ώστε να βελτιωθεί κατά πολύ η ποιότητα ζωής της ασθενούς.