ΠΙΣΩ
Η στήλη του εκδότη
Τεύχος 21
Η στήλη του εκδότη

Tο ερώτημα μας έχει τεθεί επανειλημμένα και φαίνεται ότι είναι καιρός να το απαντήσουμε. Μας ρωτούν: Γιατί δεν διαφημίζεστε καθόλου; Γιατί δεν λέτε στον κόσμο τι κάνετε στον «ΑΓΙΟ ΛΟΥΚΑ»; Διαπιστώνουμε ότι στην Κλινική σας γίνονται εξαιρετικά πράγματα και μάλιστα με πολλή προσοχή, με σωστή γνώση και με εξαιρετική ευσυνειδησία. Γιατί δεν τα λέτε να τα μάθει ο κόσμος; Γιατί αφήνετε το πεδίο της διαφήμισης σε άλλους, που κυριολεκτικά αλωνίζουν; Αλήθεια, για πέστε μου, γιατί;

Η απάντηση που δίνουμε στο ερώτημα αυτό είναι πολλαπλή και ίσως είναι καιρός επιτέλους να ακουστεί. Η πρώτη αιτία που δεν διαφημιζόμαστε είναι ότι αυτό απαγορεύεται από ειδικό νόμο. Υπάρχει, δηλαδή, νόμος που απαγορεύει την ιατρική διαφήμιση. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πρόθεση του νομοθέτη είναι σωστή. Δεν είναι δυνατόν η παροχή ιατρικών υπηρεσιών να διαφημίζεται όπως η παροχή άλλων πραγμάτων. Οι υπερβολές, οι μισές αλήθειες, η προσπάθεια εντυπωσιασμού του «πελάτη» είναι φαινόμενα τελείως απαράδεκτα όταν πρόκειται για την υγεία του ανθρώπου. Και, πολύ σωστά, ο νόμος τα απαγορεύει.

Έλα, όμως, που ζούμε στην Ελλάδα. Όπου έχουμε μάθει ότι, μόλις βγει ένας νόμος, η επόμενη σκέψη πρέπει να είναι πώς θα τον παρακάμψουμε. Γι’ αυτό βλέπουμε όλες αυτές τις «ιατρικές» διαφημίσεις σε περιοδικά, σε τηλεοράσεις, σε εφημερίδες και, φυσικά, τα περισσότερα από όσα λέγονται είναι ή αναληθή, ή είναι μισές αλήθειες, ή αποκρύπτουν πράγματα που θα έδιναν μια άλλη όψη αν λέγονταν ξεκάθαρα και ανεπηρέαστα.

Ο «ΑΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ», λοιπόν, προσπαθώντας να διατηρήσει το γνωστό του ήθος, δεν είναι δυνατόν να εμπλακεί σε τέτοιου είδους διαφημιστικές προσπάθειες. Πρέπει να υπάρχει η απόλυτη βεβαιότητα ότι, όταν δίνεται κάποια ανακοίνωση στον τύπο ή στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και προέρχεται από τον «ΑΓΙΟ ΛΟΥΚΑ», αυτή ανταποκρίνεται απολύτως στην πραγματικότητα.

Ο δεύτερος λόγος που αποφεύγουμε τη διαφήμιση είναι ότι λέγονται, γράφονται και θρυλούνται τόσα πολλά γύρω από την ιατρική, που κυριολεκτικά χάνει κανείς τον προσανατολισμό του. Εγχειρήσεις που αποτελούν κυριολεκτικά ρουτίνα εμφανίζονται ότι τάχα γίνονται «για πρώτη φορά». Εξεταστικές μέθοδοι που έχουν καθιερωθεί εδώ και χρόνια παρουσιάζονται ως πρωτοποριακές. Θεραπευτικές πρακτικές που έχουν δοκιμαστεί για αρκετό διάστημα και έχουν απορριφθεί, διαφημίζονται ως κοσμοσωτήριες κ.ο.κ. Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον της παραπληροφόρησης, πού να βρει κανείς άκρη και πού να σταθεί. Αλίμονο αν εμπλακούμε σε τέτοιου είδους καταστάσεις, που δεν αποβλέπουν σε τίποτε άλλο, παρά μόνο στην παραπληροφόρηση και σε ακόμη χειρότερες εξελίξεις.

Ο τρίτος και τελευταίος λόγος που αποφεύγουμε τη διαφήμιση είναι ότι έχουμε την άποψη ότι η καλύτερη διαφήμιση για μας είναι οι άνθρωποι που νοσηλεύτηκαν στην Κλινική μας. Είμαστε απολύτως ευχαριστημένοι από τα σχόλια που κυκλοφορούν, από τις εμπειρίες που μεταβιβάζονται και απ’ όλα εκείνα που λέγονται από ανθρώπους που ήρθαν στην Κλινική να νοσηλευτούν και συνάντησαν ένα πολιτισμένο και σωστό περιβάλλον, ώστε το πρόβλημά τους να γίνει όσο το δυνατόν ελαφρότερο και να αντιμετωπιστεί όσο γίνεται σωστότερα. Είναι γνωστό το σλόγκαν που κυκλοφορεί στην Κλινική μας: Την πρώτη μέρα οι άρρωστοι μας αντιπαθούν, τη δεύτερη μέρα οι άρρωστοι μας αγαπούν και την τρίτη μέρα (που φεύγουν πια) οι άρρωστοι μας λένε: «Κρίμα που φεύγω, πέρασα τόσο όμορφα μαζί σας».

Πάρα πολύ απλά, αυτή είναι η φιλοσοφία μας. Θέλουμε να παραμείνουμε στα πλαίσια της σοβαρότητας και της ατμόσφαιρας που ταιριάζει σ’ ένα Ίδρυμα, που θέλει να προσφέρει ουσιαστική βοήθεια στον άρρωστο. Φυσικά, είναι γνωστό ότι η βοήθεια αυτή δεν μπορεί παρά να είναι περιορισμένη και να έχει τις δυσάρεστες πλευρές της. Η συναίσθηση όμως και η γνώση απ’ τον άρρωστο ότι η προσπάθεια είναι να αμβλυνθεί ο πόνος, να μετριαστεί το πρόβλημα, να θεραπευτεί - αν είναι δυνατόν - η αρρώστια, είναι που του δίνει θάρρος, σιγουριά κι ελπίδα. Και απ’ αυτή την άποψη, διατηρούμε τη γνώμη ότι δεν τα ‘χουμε καταφέρει και τόσο άσχημα. Δεν ισχυριζόμαστε πως πετύχαμε ό,τι καλύτερο γινόταν, φιλοδοξούμε όμως αυτό που πετύχαμε να βελτιώνεται, να γίνεται όλο και πιο σωστό, όλο και πιο αναμφισβήτητο και επιστημονικά και ανθρώπινα. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι το μέλλον θα αποδείξει ότι αυτή η προσδοκία μας δεν είναι ούτε μάταιη, ούτε άσκοπη, ούτε περιττή. Απλά και ξεκάθαρα.

Διευθυντής της Κλινικής

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΜΑΣ ΤΕΥΧΟΣ