ΠΙΣΩ
Διατροφή για το παιδί που μεγαλώνει
Όλγα Τζέτζη
Παιδίατρος



Όταν το παιδί ξεκινάει το σχολείο, αρχίζει να μεγαλώνει πολύ γρήγορα και να αυξάνει τις δραστηριότητές του. Τα παιδιά χρειάζονται πολύ περισσότερη ενέργεια και θρεπτικά συστατικά σε σχέση με τους ενήλικες. Παρακάτω δίνονται ορισμένες πρακτικές συμβουλές, οι οποίες θα βοηθήσουν τους γονείς να κάνουν σωστές διατροφικές επιλογές για τα παιδιά τους.

Τι θα πρέπει να τρώει το παιδί μου;
Τα παιδιά χρειάζονται μια υγιεινή, ισορροπημένη δίαιτα, πλούσια σε φρούτα και λαχανικά. Ενθαρρύνετε το παιδί να διαλέγει ποικιλία φαγητών ώστε να εξασφαλίσετε την παροχή ποικιλίας θρεπτικών συστατικών.

Θυμηθείτε να περιλαμβάνονται τα εξής είδη τροφών:

  • Γάλα, γιαούρτι, τυρί, καρύδια, σόγια: είναι πλούσια σε ασβέστιο, το οποίο είναι απαραίτητο για υγιή οστά και δόντια.
  • Δημητριακά για πρωινό, βούτυρο και ψάρι: είναι καλές πηγές βιταμίνης D, η οποία βοηθά την καλή κυκλοφορία ασβεστίου στο αίμα και συνεπώς την υγεία των οστών. Η κύρια πηγή βιταμίνης D είναι η επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας στο δέρμα, αλλά θυμηθείτε να αποφεύγετε το δυνατό ήλιο, ειδικά τις μεσημεριανές ώρες, όπου υπάρχει και ο κίνδυνος ηλιακών εγκαυμάτων.
  • Κόκκινο κρέας, συκώτι και ψάρι: είναι πλούσιες πηγές σιδήρου. Οι φακές, τα πράσινα λαχανικά και τα δημητριακά είναι επίσης καλές πηγές σιδήρου.
  • Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για υγιές αιμοποιητικό σύστημα, ειδικά για τα κορίτσια εφηβικής ηλικίας που έχουν πιο πολλές απώλειες λόγω της εμμήνου ρύσεως.
  • Πορτοκάλια, λεμόνια, ντομάτες και πατάτες: είναι καλές πηγές βιταμίνης C, η οποία είναι βασική για την υγεία του οργανισμού. Επίσης βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου, έτσι είναι καλή ιδέα να δίνετε στο παιδί σας να φάει ή να πιει κάτι που να περιέχει βιταμίνη C, όπως ένα ποτήρι φυσικού χυμού, μαζί με ένα γεύμα πλούσιο σε σίδηρο, ώστε να αυξηθεί το ποσό του σιδήρου που απορροφάται από το σώμα.
  • Γάλα, βούτυρο, πράσινα λαχανικά, καρότα και βερύκοκα: είναι καλές πηγές βιταμίνης Α, η οποία είναι σημαντική για καλή όραση και υγιές δέρμα.
  • Θα πρέπει να αποφεύγετε να δίνετε στα παιδιά σας ξιφία, επειδή αυτός ο τύπος ψαριού περιέχει σχετικά μεγάλη ποσότητα υδραργύρου, η οποία μπορεί να επηρεάσει το αναπτυσσόμενο νευρικό σύστημα των παιδιών.


Γλυκά και σνακ
Η κατανάλωση γλυκών ανάμεσα στα γεύματα προκαλεί τερηδόνα στα δόντια. Τροφές όπως κέικ, μπισκότα, σοκολάτα και γλυκά έχουν πολλή ζάχαρη και λίπος, ενώ είναι φτωχές σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Έτσι, αν το παιδί σας καταναλώνει αυτού του είδους τις τροφές:

  • Βεβαιωθείτε ότι τις τρώει περιστασιακά μόνο και σε μικρές ποσότητες, έτσι ώστε να αποτελούν ένα μικρό μέρος μόνο της συνολικής διατροφής.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί σας να πλένει τα δόντια του κάθε μέρα.
  • Προσπαθήστε να διαλέξετε μια μόνο μέρα την εβδομάδα, ως μέρα που θα τρώει γλυκό, ή μπορείτε να το κάνετε αυτό τα σαββατοκύριακα.


Το παιδί μου είναι υπέρβαρο. Θα πρέπει να κάνει δίαιτα;
Αν ενθαρρύνετε το παιδί να έχει μια υγιεινή, ισορροπημένη διατροφή, περιορίσετε τις ποσότητες των τροφών που έχουν ζάχαρη και λιπαρά, και το ενθαρρύνετε ταυτόχρονα να έχει αρκετή φυσική δραστηριότητα, θα μπορέσετε να πετύχετε ένα καλό για την υγεία του σωματικό βάρος.
Ωστόσο, αν ανησυχείτε για το βάρος του παιδιού σας, συμβουλευτείτε τον παιδίατρό σας προτού αρχίσετε κάποια δίαιτα.

Πώς μπορώ να ενθαρρύνω το παιδί μου να τρώει υγιεινά γεύματα στο σχολείο;
Oσο μεγαλώνει το παιδί, έχει την τάση να ακολουθεί τις διατροφικές συνήθειες που υπάρχουν στο σπίτι. Αν το παιδί σας συνηθίζει να τρώει στο σχολείο, συζητείστε μαζί του για το τι τρώει και προσπαθήστε να έχει ποικιλία στα γεύματά του.

Πώς μπορώ να είμαι σίγουρη ότι το παιδί μου λαμβάνει υγιεινά "έτοιμα γεύματα";
Η ποικιλία στα φαγητά είναι σημαντική για μια ισορροπημένη διατροφή. Μερικές φορές είναι δύσκολο να ετοιμαστούν ποικίλα, ενδιαφέροντα και υγιεινά «έτοιμα γεύματα». Περίπου το ένα τρίτο της διατροφής μας θα πρέπει να αποτελείται από υδατάνθρακες όπως το ψωμί. Τα σάντουιτς χρησιμοποιούνται συχνά ως «έτοιμα γεύματα». Για μια πιο υγιεινή επιλογή, φτιάξτε σάντουιτς χρησιμοποιώντας ψωμί ολικής αλέσεως. Χρησιμοποιείστε για γέμιση τροφές με χαμηλά λιπαρά, όπως η γαλοπούλα, ο τόνος, το ανθότυρο, το τυρί ένταμ ή η μοτσαρέλλα. Βάλτε σαλάτα, αλλά αποφύγετε τη μαγιονέζα η οποία έχει πολλά λιπαρά. Θυμηθείτε να περιλαμβάνεται κάποιο φρούτο στο γεύμα που ετοιμάζετε για το σχολείο και, για περισσότερο ασβέστιο και πρωτεΐνη, μπορείτε να προσθέσετε ένα γιαούρτι.

Φρούτα και λαχανικά
Θα πρέπει να καταναλώνετε τουλάχιστον πέντε μερίδες με φρούτα και λαχανικά κάθε μέρα.
Προσπαθήστε να δίνετε στο παιδί σας φρούτα και λαχανικά σαν σνακς ανάμεσα στα γεύματα, όπως επίσης και ως μέρος των κυρίως γευμάτων.
Δώστε στο παιδί σας φρέσκα φρούτα ή κομμένα σε μορφή φρουτοσαλάτας.

Τι έχετε να πείτε για τους χυμούς φρούτων του εμπορίου;
Οι χυμοί φρούτων που πωλούνται είναι πολύ βολικοί, αλλά μερικές φορές έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε ζάχαρη, οπότε φροντίστε το παιδί σας να πίνει τέτοιους χυμούς μόνο με τα κύρια γεύματα. Επίσης, τα γλυκά ροφήματα μπορεί να προκαλέσουν βλάβη στα δόντια. Έτσι, θα πρέπει να ενθαρρύνετε το παιδί να πίνει νερό ή γάλα στα ενδιάμεσα των γευμάτων.

Διατροφή χορτοφάγων
Αν ακολουθείτε διατροφή χορτοφάγων για το παιδί σας, πρέπει να είστε προσεκτικοί έτσι ώστε το παιδί να λαμβάνει αρκετή πρωτεΐνη και σίδηρο.

  • Πηγή πρωτεϊνών είναι το γάλα, το αυγό και το τυρί.
  • Πηγή σιδήρου είναι τα δημητριακά, τα πράσινα λαχανικά όπως το σπανάκι και τα ξηρά δαμάσκηνα. Θυμηθείτε ότι είναι πιο εύκολο να απορροφηθεί ο σίδηρος από την τροφή εάν τρώμε ή πίνουμε κάτι που περιέχει βιταμίνη C όταν καταναλώνουμε τροφές πλούσιες σε σίδηρο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΜΑΣ ΤΕΥΧΟΣ